Rynek Infrastruktury
Źródeł nowych możliwości finansowania tych zadań należy upatrywać w ostatnich pomyślnych dla Polski decyzjach brukselskich dotyczących ustalenia unijnego budżetu na lata 2014-2020. Wykorzystać tę realną szansę dla Inowrocławia i regionu chce prezydent Ryszard Brejza i proponuje możliwości marszałkowi Piotrowi Całbeckiemu.
Prezydent przedstawia w tym zakresie trzy sugestie: unijne wsparcie, kontrakty wojewódzkie i zaangażowanie samorządu wojewódzkiego. – W związku z prowadzonymi rozmowami na temat podziału puli środków przez minister rozwoju regionalnego dla poszczególnych województw w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, proszę Pana Marszałka o wzięcie pod uwagę możliwość sfinansowania modernizacji drogi krajowej 15 (druga jezdnia - Gniezno przez Inowrocław do Torunia oraz obwodnicy Inowrocławia) – zwraca się do marszałka Brejza.
– Alternatywną możliwością realizacji tych inwestycji są kontrakty wojewódzkie. Myślę, że w świetle prowadzonych do tej pory przez nas działań, uzasadnianie powyższych wniosków nie jest konieczne. (...) Według mojego rozeznania, wskazane źródła są jedynymi, które w praktyce pozwolą na realizację tak priorytetowych dla Inowrocławia i województwa inwestycji drogowych – argumentuje prezydent.
Jak zauważa prezydent, prawo nie zezwala marszałkom województw na budowanie dróg krajowych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by przyjęli od rządu - wraz ze środkami finansowymi - ich fragmenty na czas realizacji inwestycji drogowej. Dlatego też prezydent zwraca uwagę marszałkowi na inicjatywę Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej uczestniczenia samorządu województwa w budowie obwodnic miast na drogach krajowych.
– Zakończyły się prace dokumentacyjne i 18 stycznia 2013 r. wydane zostało przez wojewodę kujawsko-pomorskiego zezwolenie na realizację inwestycji (ZRID). Ze względu na to, że ZRID dla naszej obwodnicy wydany został z klauzulą natychmiastowej wykonalności – grunty przewidziane pod budowę Inowrocławia już stały się własnością Skarbu Państwa i nie ma żadnych przeszkód dla rozpoczęcia realizacji tej inwestycji – przypomina prezydent Inowrocławia.
– Obwodnica Inowrocławia jest aktualnie największą inwestycją drogową przygotowaną w województwie kujawsko-pomorskim do realizacji a jednocześnie uznaną w strategii rozwoju województwa za priorytetową – podkreśla prezydent w piśmie do marszałka.
Do pomysłu Ministerstwa Transportu dotyczącego przejęcia od GDDKiA zadania budowy obwodnic na drogach krajowych ustosunkował się wicemarszałek województwa kujawsko-pomorskiego Dariusz Kurzawa. – Pomysł powierzenia samorządowi województwa kompetencji związanych z budową obwodnic miast w ciągu dróg krajowych oceniam jako możliwy do rozważania pod warunkiem, iż za przeniesieniem kompetencji pójdzie przekazanie środków finansowych na realizację tak potężnych inwestycji infrastrukturalnych – oznajmia portalowi „rynekinfrastruktury.pl” wicemarszałek.